Yogastijlen

Yoga kan ontspannend zijn, maar ook inspannend. Laagdrempelig, maar ook uitdagend.
Oftewel, er zijn allerlei soorten. Zo is er altijd wel één die bij jou past. Welke yogavorm past bij jou?

Aerial Yoga

In deze les staat Yoga in samenwerking met een doek (hangmat) centraal. Het doek hangt als een soort schommel/hangmat boven de grond en zal je ondersteunen bij de verschillende yoga oefeningen. 
Iedereen heeft een eigen doek en een yogamat. Door te werken met een doek, zijn alle oefeningen die normaal alleen weggelegd zijn voor zeer geoefende Yogi’s, nu uitvoerbaar voor iedereen (jong en oud, geoefend of niet geoefend).
Het doek gaat je ondersteunen in een heleboel houdingen en je uitdagen in balans en kracht. Daarnaast is het zo dat je zelfs mentaal aan de slag bent. Denk maar eens aan het feit dat het doek boven de grond hangt (hoogte) en je dus volledig vertrouwen moet hebben in jezelf, de materialen maar ook in de docent. Het draait hierbij dus ook om vertrouwen en loslaten.
Tijdens de oefeningen zul je merken dat het doek je op plekken raakt en masseert die wellicht gevoelig zijn doordat daar (veel) spanning wordt vastgehouden. De uitdaging voor jou zit hem in hoeverre je hierin kunt ontspannen zodat de spierspanning weg kan ebben en je weer soepeler wordt in je dagelijkse bewegingen. Het werken met je ademhaling is hierin van groot belang!
Yoga beoefenen in combinatie met een doek creëert ruimte tussen je wervels, het brengt je soepelheid en flexibiliteit, zowel lichamelijk als geestelijk.


Aerial Restorative Yoga

Bij de AERIAL RESTORATIVE YOGA ga je bezig met je onderbewustzijn. Je gaat ‘bewust’ voelen en onderzoeken waar jouw beperkingen en gevoeligheden liggen. Je ervaart waar de spanning zit en leert hoe je dit kunt loslaten. Het doek gaat je hierbij helpen.

Het kan best confronterend zijn om bewust te gaan ‘voelen’. Je merkt dat het soms pijnlijk en ook wat emotioneel kan zijn om de stijve spieren, gewrichten en wervelkolom los te maken. Het lichaam geeft vaak in eerste instantie veel weerstand omdat het lichaam soms bij een simpele ontspanning, al niet weet wat het overkomt.

We blijven dan ook langer in de houdingen zitten/liggen om het lichaam een soort van te herprogrammeren/heropvoeden. Je hebt dan alle tijd om aan de houding te wennen (die anders aanvoelt dan je normale dagelijkse houding) en met behulp van je ademhaling te gaan ontspannen. Na verloop van tijd ga je merken dat het lichaam zich overgeeft en de spanning loslaat! De kunst is dan ook om dit te observeren zonder oordeel. Dit is het meditatieve/mindfulness deel van de Restorative Aerial Yoga. 


Aerial Yin Yoga

Bij de AERIAL YIN YOGA ga je bezig met je onderbewustzijn. Het doek ondersteund je in de houdingen waardoor de houdingen beter bereikbaar zijn voor iedereen. De houdingen worden 3 tot 10 minuten aangehouden waarin je gelegenheid creëert om je spierspanning volledig los te laten. Hierdoor ontstaat er rek in een diepere laag, het bindweefsel. De rek zorgt voor meer flexibiliteit in het bindweefsel, het voorkomt klachten en je zit lekkerder in je ‘vel’.

Het doek in Aerial yin zorgt voor een intense ervaring. Het doek masseert de energiebanen en creëert ruimte tussen je wervels en gewrichten.

Ben je bekend met yin op de yogamat dan is dit een leuke en vooral fijne variatie.


Ashtanga yoga

Ashtanga betekent letterlijk acht ledematen. Het verwijst naar de acht ‘takken’ die binnen yoga worden onderscheiden en die rond het begin van de jaartelling zijn beschreven door Rishi Patanjali. Iedere tak heeft een eigen thema. Zo is er een over ademhaling, een over het naar binnen richten van de aandacht en zijn er diverse gewijd aan regels van sociaal gedrag. Het zijn geen opeenvolgende stadia, maar verschillende ingangen om tot een breder en dieper bewustzijn te komen.

De teksten van Patanjali bestaan voornamelijk uit metaforen. Jois’ benadering is praktischer. De asana’s (houdingen) ziet hij als een uitdrukking van het samengaan van lichaam en geest. Met de zes reeksen werk je aan volmaking van je totale bewustzijn. Zintuiglijke, psychologische, morele en sociale doelstellingen vloeien erin samen. Symbool hiervoor is de vinyasa. Dit woord uit het Sanskriet is ongeveer te vertalen met ‘flow’. Ashtanga vinyasa vloeit, stroomt en ademt. Elke houding wordt op een vaste manier ingezet, volgehouden en afgesloten.


Ashtanga yoga voor beginners

Asthanga Yoga is een zeer krachtige en dynamische vorm van yoga waarbij elke les dezelfde serie houdingen wordt uitgevoerd. Deze houdingen zijn aan elkaar verbonden door middel van de ujjayi ademhaling en de vinyasas. Elke houding wordt op een vaste manier ingezet, volgehouden en afgesloten. Het beoefenen van deze yoga stijl, maakt het lichaam sterk en flexibel, ontspant het zenuwstelsel en heeft een meditatieve werking op de geest.

Een les Ashtanga voor beginners bestaat uit een verkorte en aangepaste versie van de volledige ‘Ashtanga yoga Primary Series’.  

In deze beginners les, beginnen we met het stap voor stap uitleggen van de zonnegroet A en B en een deel van de houdingen (asanas) uit de ashtanga primary serie. Daarom is het tempo in deze ashtanga yoga beginners les, wat lager. Zo is er meer tijd en ruimte om de houdingen (asanas) goed en veilig uit te voeren en daar aan te passen waar nodig is. Zo maakt het dat deze  les toegangelijk is voor elk niveau.


Yin Yang Yoga

Bij de YIN YANG YOGA vind je een goede balans in fysieke houdingen. In het eerste gedeelte van de les beginnen met meditatie, dan wat rek oefeningen om de spieren een beetje op te warmen. Zodat je je in het vervolg van de les kunt overgeven aan de YIN houdingen, waar je ong. 3 minuten in een houding blijft. Tussendoor zullen we een paar Yang houdingen doen, om het lichaam weer goed in balans te brengen. YIN YOGA werkt onder de spieren door op het bindweefsel. Afvalstoffen worden beter verwerkt, de spijsvertering geactiveerd en de innerlijke rust neemt toe.


Yin Yoga

In een YIN YOGA les ligt de nadruk op ‘slowing down’, zachtheid en mildheid voor jezelf. Je blijft (een stuk) langer in bepaalde houdingen waardoor je de kans krijgt echt naar binnen te keren. Een boeiende ervaring voor ons gejaagde Westerlingen. Naast mentale ontspanning zijn de houdingen erop gericht om je gewrichten en bindweefsel  te versterken en te versoepelen.


Easy Flow Yoga

Bij EASY FLOW YOGA beweeg je op het ritme van de ademhaling in vloeiende bewegingen. Deze les is een mildere variant van de STRONG FLOW. Er is meer ruimte voor ontspanning tussendoor. Geschikt voor beginners of mensen die een les zoeken met zowel inspanning als ontspanning.


Vinyasa Flow all levels

De VINYASA FLOW les bestaat uit een reeks vloeiende Yoga houdingen op het ritme van je adem. Ontdek in iedere les de mogelijkheden van je lichaam en geest. De les kenmerkt zich door uitdagende fysieke houdingen die je uitnodigen om een kijkje te nemen buiten je comfortzone. In de les wordt rekening gehouden met alle niveau’s.


Stress Relief Yoga

Maak kennis met deze fijne lessen waarin vooral aandacht wordt besteed aan het waarnemen en loslaten van spanning d.m.v. yoga houdingen uit de hatha, vinyasa en yin yoga. De ervaringen wijzen jou de weg naar je hart. STRESS RELIEF is een relatief rustige yogales die zorgt voor rust, ontspanning, loslaten van stress, bewustwording en innerlijke rust. We worden vaak ‘geleefd’ door alles om ons heen en deze les biedt jou de mogelijkheid om op een toegankelijke manier kennis te maken met yoga en nog belangrijker, met jezelf. 

De houdingen worden zowel langzaam als vloeiend uitgevoerd en gecombineerd met ademhalingstechnieken en meditatie. 
De les is geschikt voor zowel beginners als gevorderden.


Stoel Yoga

Bij STOEL YOGA neem je houdingen aan met ondersteuning van een stoel. Hierdoor is de les zeer toegankelijk. Vind je het fijn om meer te bewegen, maar zoek je niet meer zo veel uitdaging in je fysieke lichaam is dit een les voor jou. De stoel als je beste maatje op je matje!


Zwangerschaps Yoga

Je bent zwanger en je wil yoga blijven doen, of je wil extra aandacht geven aan je lichaam om fit en sterk te blijven tijdens de zwangerschap. Denk dan aan ZWANGERSCHAPS YOGA! Afhankelijk van het trimester (je kunt instappen vanaf dag 1) waar je je in bevindt, zijn de oefeningen licht of juist wat intenser. Daarnaast ga je bewuster om met je zwangerschap (contact met je baby), leer je specifieke ademhalingstechnieken die nuttig zijn voor jezelf gedurende  je zwangerschap maar ook tijdens de bevalling en krijg je voldoende informatie om te zorgen dat je zelfverzekerd je zwangerschap doorloopt en de keuzes maakt (hoe wil je bevallen e.d.) die bij jouw passen.  Daarnaast hebben we één keer per maand een partnerles. Je kunt instromen zodra je weet dat je zwanger bent!


Mama & baby Yoga

Wanneer je, na je bevalling, weer toe bent om fysiek wat kracht op te gaan bouwen, dan is is dit een leuke start! We gaan je fysieke inspanning langzaam opbouwen, zodat je uiteindelijk weer toe bent om een stevigere yoga les (of ander soort sport ) te gaan volgen. Het leuke aan deze les is dat je dit samen met je baby doet! Het gewicht van je baby is jouw basis om je kracht op te bouwen en daarnaast betrek je je baby dusdanig bij de oefeningen dat het een gezellig samenzijn is, een uitje voor jou en je baby!

Uit ervaring is gebleken dat het het leukst is, voor zowel moeder als baby, om in te stromen vanaf 10 weken na je bevalling.

Deze les is écht bedoelt als opstart van jouw fysieke lichaam en het opbouwen/versterken van de mama&baby band. (Baby tot max. 6 maanden.)


Meditatie

MEDITATIE gaat over stilte. Aanwezig zijn in het moment en observeren wat is! De beoefening zal best pittig zijn in het begin waarin je voortdurend wordt afgeleid door prikkels van buitenaf. Des te vaker je mediteert hoe meer rust je vindt in de beweging van je gedachten.In veel lessen is MEDITATIE een vast onderdeel. Het gevolg van een langdurige concentratie zal leiden naar een meditatieve staat van ZIJN.