Zomer Yoga vormen

De zomer van 2020 zullen we niet snel vergeten. In deze periode bieden we een beperkt aantal vormen aan. De meeste lessen vinden plaats in de buitenlucht maar vanaf 07 juli zullen er ook 2 lessen binnen in de zaal gaan plaatsvinden. Onderaan de pagina vind u de omschrijving van de lessen die momenteel gegeven worden.

Binnenlessen: Aerial Yoga en Aerial Restorative.

Buitenlessen: Hatha Yoga, Yin Yang Yoga en Yin Yoga.

Locatie maandagochtend:
Grasveld achter ooievaarsnest bij ingang buitenplaats. Vanaf de Oostranddreef neem je de afslag naar de buitenplaats/wijngaard, direct in de bocht ligt het veld met het Ooievaarsnest. Om te parkeren neem je de eerste afslag links, dit is de wijngaard.

Locatie woensdag en donderdagavond: Het grasveld langs het open veld/akker aan de rand van het Oostrandpark. Je kunt parkeren bij de regenboogschool aan de wijngaardzijde. Je loopt de fietsbrug over naar het Oostrandpark. Je volgt het fietspad rechts naar beneden en daar gaat je links naar het schelpenpad, rechtdoor zie je het veld.

De les wordt aan de weersomstandigheden aangepast, het zou dus kunnen zijn dat je les iets actiever wordt dan gepland omdat het te fris is om stil te liggen (bijvoorbeeld bij een Yin les) Op maandag heeft de les een actieve intentie, op woensdag een combinatie met zacht en op donderdag een zacht en mindfull karakter, om zo de week rustig af te bouwen.

De lessen zijn geschikt voor iedereen.

Wat heb je nodig?
Een yoga mat (als je die hebt) Heb je geen mat, app naar het Yogaschool telefoonnummer 06-28984817, dan neem ik er één mee!,
Lekker zittende kleding (Yoga kleding),
Warme kleding en eventueel fleece deken (wanneer het weer daar om vraagt en natuurlijk voor de eind ontspanning),
Flesje water,
Schoenen,
Kussentjes, extra handdoek voor als je ondersteuning nodig hebt onder je knieën etc.

Voor wat betreft de buitenlessen houd je altijd ons rooster in de gaten want als er slecht weer voorspeld wordt, passen we het schema aan, zodat het aantal geplande lessen, zoveel mogelijk door kan gaan! Let ook op de lokatie, deze kan nu ook naar binnen verplaatsen, dit staat dan bij de desbetreffende les. Indien daar al mensen op ingeschreven staan, nemen we persoonlijk contact op om te overleggen voor een eventuele verschuiving van het tijdstip of de dag.

Hatha Yoga

Hatha Yoga is de basis van alle yoga vormen. Zo’n 3000 jaar geleden is er een man geweest die is gaan mediteren. Onder mediteren verstond hij, zitten in stilte en je omgeving observeren. Hij vond het observeren van dieren erg inspirerend. Hij observeerde hun gedrag, hun houdingen en bewegingen. Hij zag dat de dieren sterk en atletisch waren en bedacht zich toen om die houdingen uit te gaan proberen. Zo ontstonden de yoga (asana’s) houdingen en werden ze ook vernoemd naar het dier waar hij de houding van gezien had. De houdingen in combinatie met ademhalingsoefeningen en meditatie, zorgden dat ook de mensen atletisch, sterk en ook gefocust werden. Zo is Yoga ontstaan en die basis yoga heet Hatha. Alle andere stromingen zijn hiervan afgeleid.

Aerial Yoga

In deze les staat Yoga in samenwerking met een doek (hangmat) centraal. Het doek hangt op heup hoogte, als een soort schommel/hangmat, boven de grond en zal je ondersteunen bij de verschillende yoga oefeningen. 
Iedereen heeft een eigen doek en een yogamat. Door te werken met een doek, zijn alle oefeningen die normaal alleen weggelegd zijn voor zeer geoefende Yogi’s, nu uitvoerbaar voor iedereen (jong en oud, geoefend of niet geoefend).
Het doek gaat je ondersteunen in een heleboel houdingen en je uitdagen in balans en kracht. Daarnaast is het zo dat je zelfs mentaal aan de slag bent. Denk maar eens aan het feit dat het doek boven de grond hangt (hoogte) en je dus volledig vertrouwen moet hebben in jezelf, de materialen maar ook in de docent. Het draait hierbij dus ook om vertrouwen en loslaten.
Tijdens de oefeningen zul je merken dat het doek je op plekken raakt en masseert die wellicht gevoelig zijn doordat daar (veel) spanning wordt vastgehouden. De uitdaging voor jou zit hem in hoeverre je hierin kunt ontspannen zodat de spierspanning weg kan ebben en je weer soepeler wordt in je dagelijkse bewegingen. Het werken met je ademhaling is hierin van groot belang!
Yoga beoefenen in combinatie met een doek creëert ruimte tussen je wervels, het brengt je soepelheid en flexibiliteit, zowel lichamelijk als geestelijk.

Aerial Yoga Restorative

Bij de AERIAL YOGA RESTORATIVE ga je bezig met je onderbewustzijn. Je gaat ‘bewust’ voelen en onderzoeken waar jouw beperkingen en gevoeligheden liggen. Je ervaart waar de spanning zit en leert hoe je dit kunt loslaten. Het doek gaat je hierbij helpen.

Het kan best confronterend zijn om bewust te gaan ‘voelen’. Je merkt dat het soms pijnlijk en ook wat emotioneel kan zijn om de stijve spieren, gewrichten en wervelkolom los te maken. Het lichaam geeft vaak in eerste instantie veel weerstand omdat het lichaam soms bij een simpele ontspanning, al niet weet wat het overkomt.

We blijven dan ook langer in de houdingen zitten/liggen om het lichaam een soort van te herprogrammeren/heropvoeden. Je hebt dan alle tijd om aan de houding te wennen (die anders aanvoelt dan je normale dagelijkse houding) en met behulp van je ademhaling te gaan ontspannen. Na verloop van tijd ga je merken dat het lichaam zich overgeeft en de spanning loslaat! De kunst is dan ook om dit te observeren zonder oordeel. Dit is het meditatieve/mindfulness deel van de Restorative Aerial Yoga. 

Yin Yoga

In een YIN YOGA les ligt de nadruk op ‘slowing down’, zachtheid en mildheid voor jezelf. Je blijft (een stuk) langer in bepaalde houdingen waardoor je de kans krijgt echt naar binnen te keren. Een boeiende ervaring voor ons gejaagde Westerlingen. Naast mentale ontspanning zijn de houdingen erop gericht om je gewrichten en bindweefsel  te versterken en te versoepelen.

Yin Yang Yoga

Bij de YIN YANG YOGA vind je een goede balans in fysieke houdingen. In het eerste gedeelte van de les beginnen met meditatie, dan wat rek oefeningen om de spieren een beetje op te warmen. Zodat je je in het vervolg van de les kunt overgeven aan de YIN houdingen, waar je ong. 3 minuten in een houding blijft. Tussendoor zullen we een paar Yang houdingen doen, om het lichaam weer goed in balans te brengen. YIN YOGA werkt onder de spieren door op het bindweefsel. Afvalstoffen worden beter verwerkt, de spijsvertering geactiveerd en de innerlijke rust neemt toe.